Dvojjazyčný asistent v MŠ Kosí hnízdo

Mateřská škola Kosí hnízdo aplikuje ve vzdělávání dětí přirozený pohyb v přírodě a lese, schopnost zvládnout dočasné nepohodlí, samostatnost, schopnost odhadnout vlastní limity a hranice, zodpovědnost za své činy. Děti jsou větší část dne venku, na oblíbených místech v Chuchelském háji, odpoledne pak na přírodní zahradě, kde mají dostatek prostoru k vybití energie a využití představivosti, menší část dne pak tráví v klubovně.

Škola v kolektivu velmi vítá i děti z ostatních zemí, protože tak dochází k předávání nových prvků jak mezi dětmi, tak rodiči, kteří mají možnost na setkáních poznat lidi z nových kultur a vzájemně se obohacovat. Na podporu těchto činností se škole podařilo získat dotaci určenou právě pro školy, které poskytují vzdělávání i dětem cizinců.

Z těchto peněz je hrazena mzda dvojjazyčné školní asistentky, jež pomáhá dětem ze zahraniční v integračním procesu. V praxi to znamená komplexní asistenci dítěti, používání metodických a didaktických materiálů, tvorbu nových pomůcek. Asistent se také zaměřuje na logopedickou prevenci, protože nesprávná výslovnost a malá slovní zásoba v českém jazyce je zdrojem nedorozumění a vzájemného nepochopení. Kromě práce s dětmi je nedílnou součástí práce dvojjazyčného asistenta také komunikace s rodiči tak, aby byli srozuměni s chodem školy a rozvojem svého dítěte. Jsme přesvědčeni, že jedině informovaný rodič dává své dítě do školky s plnou důvěrou a bez obav. A to je zásadní pro pohodový pobyt dítěte ve školce a jeho růst a dozrávání.

Zároveň se v rámci projektu konají komunitní akce pro veřejnost a rodiče dětí, kdy je vždy pozván odborník na zvolené téma, který účastníky seznámí s danou oblastí a následně probíhá společná diskuze. Příkladem jednoho takového setkání byla akce zaměřená na principy komunitního života. Na setkání bylo probíráno, jaké komunity jsou považovány za zdravé a proč, jaký význam má rozvoj demokratických principů na komunitní úrovni, inkluze, rovnost, rozmanitost, schopnost řešení konfliktů, navazování partnerství a v jakých oblastech lidského života se projevuje fakt, že jsme součástí zdravé komunity - od oblasti fyzického a psychického zdraví, právě přes oblast vzdělávání a komunitního vzdělávání, zvyšování resilience nebo politickou angažovanost. Dále se ve skupině hovořilo o potřebách komunity a nástrojích které je dokážou identifikovat.

Jedním z nich je komunitní mapování (na které byl i prostor vyzkoušet, což přítomné velmi zaujalo) nebo neméně atraktivní metoda photovoice. Toto i další setkání se těší velké oblibě, protože spojují vzdělávací obsah s potkáváním se rodičů a dětí a budování tak jedné zdravé komunity.