Stavba ptačích krmítek ve školní zahradě ZŠ Jakutská
ZŠ Jakutská zahájila svou činnost v roce 1955. K dnešním dním se vyprofilovala jako škola s rozšířenou výukou hudební výchovy, kde je žákům nabízeno nadstandardní vybavení a odborné vedení. Žáci v rámci pěveckého sboru a průběžně vznikajících hudebních uskupení a kapel vystupují pravidelně na řadě městských slavností, účastní se soutěží a sami organizují vlastní koncerty. Velkou výhodou pro žáky je také bezprostřední sousedství ZUŠ v Bajkalské ulici, kde se mohou specializovat ve hře na jednotlivé nástroje. Od roku 2014 je škola pořadatelem červnového festivalu školních kapel a tanečníků Jakufest.
Paní ředitelka dává v co nejširší míře prostor pedagogům pro jejich kreativitu a rozvoj a podporuje iniciativní myšlenky, se kterými přicházejí. Proto využila možnosti Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, jež pomocí tzv. šablon umožňuje vedle mnoha dalších aktivit uspořádat ve škole projektové dny, kdy odborník s praxe představí pedagogům a žákům vybranou činnost. V tomto konkrétním případě si mladá paní učitelka chtěla rozšířit své kompetence v enviromentální a polytechnické oblasti a zároveň si byla jistá, že by to bylo přínosné i pro žáky její 7. třídy. Proto hledala a našla ideální spojení zvířat a polytechniky ve spolku Ornita. S odbornicí paní Veronikou Voldřichovou proto navázala kontakt a společně se domluvily na realizaci projektového dne postaveném na kombinaci audiovizuální části, mluveného přednesu a praktických úkolů.
Odborník si připravil v úvodní části poutavý výklad o tom, s jakými ptáky se žáci mohou nejčastěji ve svém okolí setkat (Sýkora koňadra), jak vypadají, jaké zvuky vydávají (Sýkora: „cífr cífr“) a jaké jsou základní charakteristiky jejich chování, ke každému ptákovi byla sdělena nějaká perlička, aby se s nimi žáci lépe identifikovali.
Teoretická část byla zakončena hrou, kdy žáci v lavicích dostali obrázky ptáků, ke kterým měli přiřadit správou kartu s názvem ptáka. Většina žáků již po této úvodní části dokázala správně přiřadit název ke všem 20 druhům ptáků.
Hlavní část dne byla zaměřena na vlastní výrobu ptačích krmítek se zásobníkem, kdy před začátkem práce se dřevem byli žáci poučeni o tom, jaký je rozdíl mezi vrutem, šroubem a hřebíkem, jak správně pracovat se šroubovákem (na šroubovák položit prostředek dlaně a pomocí ramena vytvořit páku, točivý pohyb dělat pohybem dlaně a konečky prstů jen korigovat). Žáci byli rozděleni do trojic, kdy každá trojice měla připravené pracovní místo a začala výroba krmítek se zásobníkem. Odborník na každé pracoviště dodal stavební materiál (dřevěné části krmítka s předvrtanými otvory), vruty, šroubovák a technickou dokumentaci s postupem sestavení krmítka. Žáci si při výrobě krmítka střídali role, v jeden okamžik první zašroubovával vruty, druhý mu držel prkénka u sebe, třetí četl technickou dokumentaci a určoval postup prací, po každé dílčí části se role prohodili a každý žák si tak vyzkoušel každou z těchto rolí. Žáci byli velmi šikovní a každé skupině se podařilo vytvořit krmítko přesně podle plánu.
Po sestavení se třída vydala do školní zahrady, kde došlo k umístění krmítka a nasypání prvních slunečnic. Od této doby budou moct žáci každý den pozorovat, jaké druhy ptáků do krmítka létají a starat se o ně tím, že budou pravidelně doplňovat slunečnice do krmítka.